Pluszowy ferdek i jego muchy

PRZYTULANKA

To naturalne, że przeżywamy różne uczucia, również te mniej przyjemne. Nie ma nic złego w odczuwaniu gniewu czy zazdrości, możemy o tym spokojnie powiedzieć, zamiast się wstydzić. Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy w nawale emocji skrzywdzimy siebie lub kogoś innego. Najczęściej dzieje się tak, kiedy sami nie rozumiemy swoich emocji, kiedy nie potrafimy się z nimi obchodzić.

Książka, którą właśnie trzymasz w rękach, próbuje przybliżyć świat różnych uczuć, objaśniając je w bezpiecznej przestrzeni bajkowych opowieści. Przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat oraz dla ich rodziców. Dzięki bajkom o Ferdku Żabie i jego muchach dzieci znajdą się w sytuacjach, które są im dobrze znane. Z pomocą rodziców mogą się nauczyć rozpoznawać uczucia i panować nad nimi, rozwijać zdrową samoświadomość, umiejętność komunikacji, ale również budować z rodzicem relację opartą na zaufaniu.

Drogi Rodzicu, życzymy Ci, żeby Ferdek Żaba został Twoim pomocnikiem i pomógł Ci zajrzeć w delikatne dziecięce dusze. Jeśli cel książki i zabawek ma zostać zrealizowany, całkowicie niezbędna jest Twoja chęć do współpracy z dziećmi. Dlatego chcemy, abyś wiedział, że nie trzymasz w ręku zwykłych pluszowych zabawek, ale istotki, które pomogą Ci odkryć, co przeżywa Twoje dziecko.

I małym, i dużym życzymy wielu miłych chwil z Ferdkiem Żabą i jego muchami.

Autorki

Jak korzystać z książki i zabawek?

Książka zawiera szesnaście opowieści. Każdej z emocji – radości, strachowi, gniewowi, ciekawości, smutkowi, zazdrości, zaufaniu, osamotnieniu – poświęcono dwie bajki. Każda emocja została opracowana z dwóch perspektyw – np. strach przed czymś nowym i strach przed potworami. Dla lepszej orientacji oddzieliłyśmy opowieści ośmioma kolorami, a każdy z nich oznacza jedną emocję. Książkę można czytać chronologicznie albo wybrać opowieść, na którą akurat macie ochotę.

Nie czytajcie razem wielu bajek tego samego dnia. Wprost przeciwnie: dobrze jest pozostawić czas każdej opowieści, żeby wybrzmiała lub później wrócić do niej jeszcze raz. Sami możecie wybrać, które zadanie zrobicie albo o czym porozmawiacie. Nie trzeba wykonywać wszystkich zadań, dopuść możliwość, że niektóre z nich nie spodobają się Twojemu dziecku. W przypadku maluchów wystarczy, jeśli przeczytasz im bajkę, potem zadasz Pytania do tekstu i razem zapamiętacie, która mucha towarzyszyła Ferdkowi w bajce i jak się z nią czuł. Z pozostałych zadań wybierz to, co spodoba się dziecku i z czym sobie poradzi. Pytania można przeformułować i rozmawiać o nich dłużej. Będziesz zaskoczony, jak wiele dowiesz się o swoich dzieciach (a niekiedy też o sobie).

Pluszak żaba to personifikacja głównego bohatera książki – Ferdka. Dzięki niemu dzieci będą mogły autentyczniej przeżywać bajki. Małe pluszowe muchy symbolizują uczucia i dzieci zapoznają się z nimi w bajce wprowadzającej. Ich kolory i miny odpowiadają muchom z poszczególnych opowieści.

Podczas lektury i po niej można poprosić dzieci, żeby przykleiły do języka Ferdka Żaby tę muchę, która pojawia się w danej bajce. Można z nich korzystać również w dowolnej innej sytuacji, np. jeśli wybieracie się z dzieckiem do lekarza albo idziecie na plac zabaw. Poproście dziecko, żeby wzięło ze sobą muchę, która pokazuje, jak ono się czuje, jaki ma nastrój.

Praca z książką i zabawkami

KSIąŻKA

struktura książki

KONCEPCJA

Główny tekst bajki zawsze znajduje się na środku strony. Duży rozmiar liter pozwala małym, zdolnym czytelnikom samodzielnie czytać książkę. W tekście niekiedy napotkasz małe muchy. Wtedy należy przerwać czytanie i zadać dziecku Pytanie do tekstu, które zostało przewidziane w tym miejscu (to chmurka z małą muchą na marginesie strony). Dzięki temu, tuż przed ważnymi momentami w opowieści, dziecko może powiedzieć, jak sobie wyobraża jej dalszy ciąg. Potem może porównać swój pomysł z tekstem. To zadanie zostaw dziecku, postaraj się nie komentować jego odpowiedzi. Dla płynności historii ważne jest, żeby nie zatrzymywać się przy pytaniach zbyt długo, można do nich wrócić po skończeniu lektury. Może się zdarzyć, że przestrzeń lub sytuacja opisywana w bajce nie jest dziecku znana, więc Twoim zadaniem będzie ją przybliżyć.

Kolorowe marginesy stron są przeznaczone dla rodziców. Znajdziesz tu podstawową Charakterystykę emocji opisywanej w bajce (np. O gniewie, O ciekawości). Tekst uzupełniają Drobne rady, czego się trzymać lub o czym nie zapominać.

Osobny rozdział stanowią Pytania do dzieci, które tematycznie wynikają z bajki. Dotyczą przeżyć i doświadczeń dziecka. W tej części ważne jest, aby nawzajem się słuchać. Można trzymać się struktury pytań podanych w książce, stawiać pytania uzupełniające albo rozwinąć dyskusję na dany temat. Warto, aby rodzic aktywnie w niej uczestniczył: przytaczaj swoje doświadczenia (np. jak z powodu strachu coś Ci się nie udawało). To poprawi Twoją komunikację, pomoże budować zaufanie oraz otworzy drogę do zrozumienia dziecka i jego świata.

Niewykluczone, że przygoda z emocjami otworzy tzw. trzynastą komnatę, miejsce w podświadomości dziecka, w którym ukryło swoje zmartwienia lub coś, co może powodować np. wtórne problemy w jego zachowaniu. Jeśli natrafisz na przeszkodę, z którą nie umiesz sobie poradzić, poproś o pomoc specjalistę. Z pewnością pomoże Ci właściwie omówić sytuację, a może nawet rozwiązać utrzymujący się problem.

Gry i zabawy dla dzieci to część, która znowu zakłada wspólne działanie. Znajdziesz tu pomysły, jak pracować z daną emocją, gry lub aktywności, które mogą się stać elementem codziennego życia Twojego i dziecka. Tę część można wykorzystywać również osobno, niezależnie od bajki. W nawiasach umieszczono wyjaśnienia lub podpowiedzi dla rodziców.

Na koniec każdej bajki dzielimy się również autentycznymi pomysłami dzieci, które zgromadziłyśmy podczas badań pilotażowych. Mają tytuł Rozmowy.

Uwaga: pojęcia „uczucia” i „emocje” traktujemy w książce jako synonimy i używamy ich zamiennie. Jesteśmy świadome, że z czysto specjalistycznej perspektywy wygląda to nieco inaczej, bowiem emocja jest z definicji „bodźcem, który mobilizuje myśl i ciało”. Ponieważ jednak książka jest przeznaczona dla dzieci, które lepiej rozumieją pojęcie uczucia, pozwoliłyśmy sobie na ten mały występek.